sâmbătă, 19 mai 2012

Cultura Cotofeni.


Cultura Cotofeni.

Foto: Link(uri) la sfarsitul postarii!

Cultura din perioada de tranzitie de la eneolitic la epoca bronzului,denumita astfel dupa asezarile descoperite in comuna Cotofenii din Dos (jud.Dolj).Cu toate ca are o larga arie de raspandire(V.Munteniei,Oltenia,NV Bulgariei,NE Serbiei,interiorul arcului carpatic,Banat si Crisana-cu exceptia zonelor joase , sudul  Maramuresului) si intinse relatii culturale spre V,S si SV cultura Cotofeni reprezinta totusi inceputul unui proces de regionalizare dupa o etapa in care,prin fenomenul Cernavoda III-Boleraz,inregistrasem unificarea culturala a unor tinuturi si mai intinse.

De-a lungul evolutiei sale ,pe durata a trei faze principale databile in a doua jumatate a mileniului 3 i.Hr.,procesul de regionalizare se va adanci ducand la aparitia mai multor variante :una in centrul si sudul Olteniei cu puternice legaturi la sud de Dunare  si Muntii Balcani,alta in Banat cu numeroase  influente  Kostolac si Vucedol,iar ultima in nordul Olteniei si Transilvania la care ,pentru  ornamentarea ceramicii se folosea tehnica impunsaturilor succesive. Aria de raspandire a comunitatilor Cotofeni s-a restrans treptat ,pana ce a fost ocupata complet de triburile culturilor Glina  si Schneckenberg,aflate in miscare de la est spre vest .

Asezarile Cotofeni se gasesc pe grinduri si ostroave ,pe terasele inalte sau joase ,pe inaltimi,in pesteri sau chiar terenuri complet netede inconjurate cu un sant de aparare circular (Plenita,jud.Dolj). Unele sunt de scurta durata,sezoniere,altele de indelungata stationare,cu locuinte durabil construite la suprafata solului,cu renovari sau reconstruiri succesive,pe acelasi teren. Cultura Cotofeni este creatia unor comunitati cu o economie complexa in cadrul careia cresterea  transhumanta a animalelor si cultivarea plantelor ocupau un rol preponderent. In unele asezari (Ostrovu Corbului,Herculane-Pestera Hotilor,Moldova Veche-Humca) s-au gasit dovezi incontestabile ale unei activitati metalurgice (pe baza de cupru sau bronz cu arsen).

Ceramica comunitatilor Cotofeni,deosebit de variata si bogata in repertoriul formelor (strachini,castroane,cesti,urcioare,amfore,askoi,boluri,vase de agatat,de provizii etc.) si ornamentare (in tehnica incrustatiei, in relief,angoba rosie,redand motive geometrice ,*in capriori*,in retea,bandate,sub forma boabelor de linte),reflecta atat fondul  autohton cat si elementele ce vor fi transmise viitoarelor culturi ale bronzului tracic.

Alaturi de inhumatia in tumuli sau gropi simple,in cadrul culturii Cotofeni este documentat si ritul incinerarii,dovedind vechimea credintelor solare  in tinuturile carpato-danubiene.

Cotofenii din Dos,comuna in jud.Dolj,in nordul careia a fost identificata (1912) o asezare din perioada de tranzitie la epoca bronzului ,instalata pe platoul unui deal dominant. Deoarece facies-ul cultural al asezarii fusese identificat pentru prima oara in Romania,aceasta a primit (1933) denumirea de Cultura Cotofeni,dupa numele localitatii.

Enciclopedia Arheologiei si Istoriei Vechi a Romaniei, vol. A-C, pag.366-367,Ed.Enciclopedica,coordonator stiintific Constantin Preda.









c. Cultura Coţofeni.

Evoluţia culturii se derulează pe parcursul a trei mari perioade sau faze cronologice, definite de Petre Roman (ROMAN 1976, 35): faza I – perioada de formare, faza II – perioada de cristalizare; faza III – perioada clasică.

A existat ipoteza apariţiei acestei culturi – în cazul Transilvaniei – din fondul local neo–eneolitic, N. Vlassa definind la Tărtăria o faza PetreştiCoţofeni (VLASSA 1962, 25; 1963, 488, 494; 1967, 422; 1976, 140-141), ce se dezvoltă din ceramica nepictată a ultimei etape PetreştiTurdaş, când tradiţionalul ornament al benzii punctat incizate se descompune, apărând primele decoruri incizate ale ceramicii Coţofeni, care nu cunoaşte încă nici decorul împunsăturilor succesive nici boabele de linte. Aceleaşi elemente au fost găsite şi la Turdaş, unde, mai mult, s-a încercat demonstrarea faptului că primele ornamente Coţofeni au fost redate pe vase păstrând toate caracteristicile ceramicii neolitice (VLASSA 1976, 141). Se pare că ar exista materiale de la Turdaş – inventariate la Muzeul de Istorie al Transilvaniei din Cluj-Napoca – care au pasta turdăşeană, pe care s-au executat decoruri Coţofeni, precum şi materiale din pastă Coţofeni, cu motive turdăşene, ceea ce ar demonstra existenţa fazei „0” a culturii Coţofeni (KALMAR 1991, 11).

Originea culturii Coţofeni a putut fi stabilită (ROMAN 1976, 69-70) prin cercetarea eneoliticului final din jumătatea vestică a României, care a demonstrat formarea unei mari unităţi culturale pe largi spaţii geografice, care a înglobat ariile şi esenţa culturilor Sălcuţa, Bubanj I, Petreşti, Ariuşd sau Bodrogkerestúr. Unificarea, fără să înlăture toate nuanţele regionale, a fost determinată de amestecul fortuit al culturilor sus menţionate, sub presiunea populaţiei de origine nord-pontică, pe de o parte, şi a unor grupări nord-vestice, pe de alta.

Complexul eneolitic central şi vest–românesc, de tip HerculaneCheile Turzii constituie un prim mare pas, fără de care naşterea culturii Coţofeni n-ar fi fost posibilă, deoarece prin complexul cultural Sălcuţa IVHerculane II-IIICheile Turzii–Pecica-Şanţul Mare se realizează spargerea barierelor culturale anterioare şi ia naştere o unitate culturală peste a cărei arie nu întâmplător se va suprapune cultura Coţofeni. În cadrul acestei unităţi se produc importante selectări şi modificări ale bunurilor culturale, proprii mai înainte diferitelor culturi eneolitice. Selectiv, sunt moştenite o serie de forme, iar altele se modifică; tehnica de ornamentare suferă transformări, la fel motivele ornamentale, ce vor deveni în timp tipice etapelor Coţofeni timpurii.

Aria maximă de expansiune a culturii a cuprins Muntenia, Oltenia, Banatul, Transilvania, Crişana, Maramureşul, nord-estul Serbiei şi nord-vestul Bulgariei (ROMAN 1976, 13).

Transilvania a fost un timp locuită în întregime de triburile Coţofeni, care vor ceda însă, la un moment dat, regiunile estice şi sud-estice (ROMAN 1976, 14).

P. Roman (ROMAN 1976, 60) consideră că în Transilvania aceasta poate fi încadrată între orizontul PetreştiAriuşd şi culturile Schneckenberg şi Wietenberg, aici cultura Coţofeni încheindu-şi evoluţia odată cu faza I, datorită faptului că a fost supusă unui şoc extrem de important (ROMAN 1976, 75). Din punct de vedere cronologic, cultura Coţofeni se situează în a doua jumătate a mileniului III î.Chr., fiind contemporană cu culturile Baden, Kostolać şi Vučedol şi posterioară orizontului Cernavoda IIIBoleráz, dar anterioară culturii Glockenbecher din Europa Centrală (DUMITRESCU–VULPE 1988, 55), fiind cea mai importantă cultură a perioadei de tranziţie la epoca bronzului.

După toate caracteristicile prezente în cuprinsul aşezării de la Turdaş–Luncă materialele coţofeniene de aici se înscriu în faza I de evoluţie a culturii.







f. Ceramica culturii Coţofeni.

Ceramica culturii Coţofeni este de doua categorii: fină şi de uz comun. Formele specifice (ROMAN 1976, 19-24) sunt: străchini, castroane, ceşti, căni, amfore, pahare, cupe, oale de cărat lichide, ulcioare, vase askos, borcane, vase de bucătărie sau provizii, vase–clopot, vase de dimensiuni reduse, vase ce imită formele de metal, vase sub formă de sticlă, vase adânci, vase ovale, vase sub formă de ghiveci de flori.

Ornamentarea ceramicii culturii Coţofeni (ROMAN 1976, 24-26) s-a realizat prin tehnici diferite: prin adâncire (incizii, impresiuni, caneluri); în relief (brâuri, creste, proeminenţe, aplicaţii de tip boabe de linte); prin încrustaţie (cu pastă de culoare albă, în incizii sau impresiuni); prin pictură (crudă, după ardere, de culoare albă sau roşie, mai rar, şi foarte rar de culoare brună).

Purtătorii culturii Coţofeni nu mai au acel sentiment de horror vacui caracteristic multora dintre populaţiile neo– şi eneolitice care îi preced. Ornamentele lor sunt mai aerisite, elementele componente ale unei idei ornamentale ies clar în evidenţă. Sunt ornamentate în special părţile vizibile ale vaselor: marginea aplecată spre interior sau exterior, gâtul, umărul, corpul – pe părţile bombate – toartele de cele mai multe ori.

Principalele motive ornamentale sunt: triunghiul (simplu sau haşurat), benzi haşurate, benzi incizate, motiv tip schelet de peşte, motiv tip ramură de brad, motive în căpriori, aplicaţii plastice în forma boabelor de linte, motive spiraliforme, cercuri concentrice, motive tip tablă de şah, benzi verticale, şiruri de impresiuni, ornamente în relief, motive pictate, motive – impresiuni cu sfoara răsucită, găuri perforate, ornamente striate, caneluri, motive realizate prin barbotină.

Şi mai multe informaţii despre ceramica coţofeniană din Ardeal găsim la CIUGUDEAN 2000, 22-29.

Existau cu siguranţă meşteri specializaţi în arta olăritului, care nu era o ocupaţie feminină, deşi este evident că acum creşterea animalelor domestice, mai numeroase, îndeletnicire predominantă a populaţiei, le răpea bărbaţilor mai mult timp decât înainte, iar caracterul mai războinic al acestora le lăsa şi mai puţin răgaz pentru alte activităţi (DUMITRESCU–VULPE 1988, 57-58).

f.1. Factura ceramicii coţofeniene de la Turdaş–Luncă.

Ceramica fină este în scădere procentuală faţă de nivelurile anterioare şi prezintă culori închise. Arderea este bună şi degresantul folosit nisipul şi, pe alocuri, materie organică tocată.

Ceramica semifină este ca şi inexistentă, ea putând fi asimilată, de cele mai multe ori, celei uzuale / grosiere. Distincţia se poate face doar după grosimea peretelui. Degresantul folosit este nisipul în amestec cu pietricele şi – după toate aparenţele – materie tocată, în unele cazuri. Arderea este bună.

f.1.a. Formele ceramicii culturii Coţofeni de la Turdaş–Luncă.

A.3. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un vas cu această formă (Fig. 45/3).

A.4.a. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un vas cu această formă (Fig. 46/16).

A.6. O variantă cu umărul mai arcuit a formei s-a descoperit în nivelul III a zonei de vest (Fig. 18/3).

B.4. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un vas cu această formă (Fig. 46/11).

B.4.b. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un vas cu această formă (Fig. 46/1).

D.4. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un vas cu această formă (Fig. 46/9).

D.5. O variantă a acestei forme cu partea dinspre fund mai alungită s-a descoperit în nivelul III, zona de vest (Fig. 46/2).

F.1. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un vas cu această formă (Fig. 46/19).

H.1. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un vas cu această formă (Fig. 46/4).

I.1.b. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un picior de vas cu această formă (Fig. 46/8).

K.2. În nivelul III, zona de vest, s-a descoperit un vas cu această formă (Fig. 46/7).

¤

f.2. Ornamentele ceramicii culturii Coţofeni la Turdaş–Luncă.

f.2.1. Ornamente incizate.

La Fig. 46/13 vasul ceramic este ornamentat cu tăieturi scurte, paralele, perpendiculare pe buza recipientului (nivelul III, zona de vest).

Cu incizii adânci s-a realizat un ornament după care inciziile sunt dispuse „în căpriori” (nivelul III, zona de vest; Fig. 46/5, 15).

În aceeaşi zonă a sitului arheologic de la Turdaş–Luncă s-au descoperit şi fragmente coţofeniene ornamentate cu mănunchiuri de incizii paralele mai rare (Fig. 46/14) sau mai dese (Fig. 46/17).

În sfârşit, cel mai complicat ornament incizat din acest punct este cel de la Fig. 46/11. Benzile incizate umplute cu linii scurte incizate oblic sunt paralele cu buza recipientului.

f.2.2. Ornamente realizate prin impresiune.

Pe partea foarte profilată a buzei unui vas ceramic descoperit în zona de vest, nivel III, s-au realizat două rânduri paralele de impresiuni cu unghia (Fig. 45/3). Tot din aceeaşi unitate stratigrafică provine şi fragmentul de la Fig. 46/19, ca şi cel de la Fig. 46/6 şi 12 ornamentate în aceeaşi manieră.

Impresiuni–tăieturi pe buza vasului apar la Fig. 46/9 tot în nivelul III, zona de vest.

f.2.3. Toartele, apucătorile şi butonii.

Toartele perforate se află de cele mai multe ori pe vase ale speciei semifine şi uzual / grosiere. Ele pot fi perforate orizontal (Fig. 46/3) sau, mai rar, vertical (Fig. 46/10).

Apucătorile se află de cele mai multe ori pe vase ale speciei semifine şi uzual / grosiere (Fig. 46/16).






Imagini:



Identifier: CAEFC4D7-00D9-4DDA-8E75-4EAC6A2546D8

Format: 8,4   ardere, modelare cu mâna   image/jpeg   lut

Source: Muzeul Naţional Secuiesc - SFÂNTU GHEORGHE |

Provenance: Turia

Publisher: CIMEC - Institutul de Memorie Culturală, Bucharest, Romania |

Ceaşcă din lut, cu buza lobată, toartă în bandă



Subject: Ceaşcă |   Ceaşcă cu gura lobată şi toarta superioară în bandă supraînălţată |   Ceramică |   motivul brăduţului, împunsături late paralele | Description: Ceaşcă din lut, cu buza lobată, toartă în bandă supraînălţată, corp bombat, gura uşor evazată, realizată cu mâna, ars oxidant, cu o culoare roşie-cărămizie. Este decorat pe corp cu motivul brăduţului iar la gât cu împunsături late paralele.


cIMeC - Institutul de Memorie Culturală Identifier: D4DF8E40-5AD5-4C5B-B9FF-F0C1A6F9257D

Format: 48   image/jpeg   lut ars   modelare cu mâna

Source: Muzeul Naţional Secuiesc - SFÂNTU GHEORGHE |

Provenance: Reci

Publisher: CIMEC - Institutul de Memorie Culturală, Bucharest, Romania |

Amforă cu toarta în bandă


Contributor: Coţofeni Date: Eneolitic târziu   sec. XXXII-XXIX a.Ch.   -3200 Subject: Amforă |   Amforă cu toarta în bandă |   Ceramică |   schelet de peşte, boabe de linte, împunsă turi succesive |   Romania |  Description: Amforă de mari dimensiuni, cu buza evazată, corp puternic bombat, prevăzută cu o singură toartă, arsă brun cenuşiu. Pe umăr este decorat cu şiruri de boabe de linte, sub umăr cu motivul scheletului de peşte combinat cu boabe de linte, toarta este decorată





Identifier: 4993F26B-71B2-47C1-8A0F-2CBAC0C79536

Format: 7,8 cmm   Lut   image/jpeg   modelare, impresiune, ardere

Source: Muzeul Naţional al Unirii - ALBA IULIA |

Provenance: Tăuţi

Publisher: CIMEC - Institutul de Memorie Culturală, Bucharest, Romania |

Formă de bol, gura largă, cu buza larg răsfrântă,


Contributor: Coţofeni


Type: StillImage |

Subject: Vas |   Castron |   Ceramică |   Description: Formă de bol, gura largă, cu buza larg răsfrântă, pântec rotund. Decor crestat pe buză, haşuri incizate sub ea, benzi decorate cu împunsături succesive.



Identifier: 8DC8CB15-C571-444E-8C79-6F423B1EB817

Format: 8,2 cm   Lut   image/jpeg   modelare, impresiune, ardere

Source: Muzeul Naţional al Unirii - ALBA IULIA |

Provenance: Tăuţi

Publisher: CIMEC - Institutul de Memorie Culturală, Bucharest, Romania |

Lut cărămiziu, cu slip pe ambele feţe, corp sferic


Contributor: Coţofeni


Subject: Vas |   Ceaşcă |   Ceramică |   Romania |   Description: Lut cărămiziu, cu slip pe ambele feţe, corp sferic, toartă supraînălţată şi larg arcuită, ornamentat cu incizii liniare sub buză.





Identifier: 50067CF6-FC57-4BC2-B49B-C5CF767C7CB3

Format: 75 mm   Lut   image/jpeg   modelare, impresiune, ardere

Source: Muzeul Naţional al Unirii - ALBA IULIA |

Provenance: Poiana Ampoiului

Publisher: CIMEC - Institutul de Memorie Culturală, Bucharest, Romania |

Ceaşcă cu buza oblică şi toartă supraînălţată,


Creator:


Contributor: Coţofeni


Subject: Vas |   Ceaşcă |   Ceramică |   Romania |  







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu