sâmbătă, 19 mai 2012

Cultura Cernavoda


Cultura Cernavoda.

 Foto: Link(uri) la sfarsitul postarii!

    Prin cercetarea asezarilor si a cimitirului de la Cernavoda,s-a atestat cultural si antropologic prezenta in Dobrogea a unor comunitati neolitice de origine est-mediteraneana. Asezarea care a dat numele culturii Cernavoda este situata pe pantele vestice ale “Dealului Sofia”. Era protejata de Dunare spre vest  si de doua viroage naturale ,partial amenajate ,spre nord si sud. Intre cele doua viroage s-au sapat ,succesiv ,trei santuri de aparare. In teritoriul zonei fortificate,panta a fost terasata si,pe fasiile astfel obtinute,s-au construit locuinte de dimensiuni mijlocii si mari,ale caror resturi suprapuse formeaza depuneri arheologice groase. Comunitatea de la Cernavoda practica indeosebi pescuitul,vanatoarea,cresterea animalelor (bovine,ovine,porcine) si mai putin cultivarea plantelor. Oasele de cal sunt inca rare. Obiectele de metal sunt exceptii:un pumnal de cupru cu lama triunghiulara care,dupa analogiile cu cele din asezarea de la Mihailovca din Ucraina,pare sa fie mai nou,s-a gasit in limitele acestei asezari.

      Pe platoul “Dealul Sofia”,pe o suprafata de cca.1,5 ha,era situata asezarea purtatorilor culturii Cernavoda III. Dimensiunile asezarii,grosimea stratului de cultura (1-2 m) releva existenta unei comunitati numeroase,care a locuit acolo o lunga perioada de timp. Locuintele lor,construite din lemn de esenta moale si stuf,fiind usor mistuite de foc,nu au lasat urme semnificative pentru determinarea formelor si dimensiunilor. Marea cantitate de oase de animale domestice (bovine,ovicaprine,porcine,cabaline,caini),oasele de animale salbatice  vanate si de peste,rasnitele de mana,uneltele de silex de proasta calitate,lipsa obiectelor de metal ne dau indicatii despre activitatile economice ale comunitatii. Intr-o zona distrusa prin amplasarea fabricii de ciment s-au descoperit si morminte de inhumatie,cadavrele fiind depuse in pozitia culcat pe spate,cu picioarele stranse.

     Ceramica,desi saraca in forme si ornamente,este caracteristica mai ales prin tehnica de lucru:in lut se amestecau  sfaramaturi din cochilii de scoici. O alta categorie ceramica este fin lucrata,imitand tehnica si formele substratului gumelnitean. Ornamentele cu impresiuni de sfoara rasucita sunt rare,dar in toate nivelurile. Deosebit de caracteristica este plastica:idoli plati in pozitie sezanda. Ceramica culturii Cernavoda III este lucrata in mare parte din lut,in amestec cu cochilii de scoici pisate sau materii vegetale,care-i dau un aspect poros.Categoria din lut de buna calitate,numeroasa,este cenusie sau neagra,uneori cu luciu metalic. Varietatea formelor si ornamentica (cu brauri in relief crestate sau alveolate si caneluri ) sunt bogate. Impresiunile de sfoara rasucita apar foarte rar,in schimb sunt frecvente tortile tubulare,de tip “troian”. Plastica este si ea caracteristica:cel mai frecvent apar idoli feminine de tip “thessalic” cu “cap mobil” dar si reprezentari masculine,intr-un caz avand pe piept,incizat,un pumnal cu lama triunghiulara.

     Asezarea culturii Cernavoda II este situata intr-un loc jos,in apropierea fluviului.Din sedimentul arheologic,s-au cules oase de cerb,bour,ovicaprine,numeroase valve de scoici,bulgari,nuclee,aschii de silex,un topor  din piatra,ceramica. In lutul pentru vase nu se mai folosesc scoici pisate,ca in cadrul asezarilor culturilor Cernavoda I si III.,ci calcar pisat,materii organice,nisip cu pietricele. Exista si o categorie fina. Formele si motivele ornamentale sunt ,deasemena,deosebite de Cernavoda I si III. Deosebirile existente ,in forma si continut,intre cele trei asezari,carora li se adauga pentru comparatii,si tell-ul gumelnitean,ofera o situatie dintre cele mai fericite:un spatiu foarte limitat a fost folosit de patru comunitati purtatoare a patru culturi diferite,in ordine cronologica: Gumelnita,Cernavoda I,Cernavoda II si Cernavoda III. Asezarile de la Cernavoda au devenit puncte de referinta pentru numeroase alte descoperiri de pe teritoriul Romaniei sau din afara lui. Pentru cultura Cernavoda I ,aria de difuziune cuprinde estul Munteniei ,Dobrogea,N-E Bulgariei.Relatiile acestei culturi sunt insa mult mai intinse. Asezarile de la limita nordica indica stranse legaturi cu triburile Cucuteni,atat de intinse incat se poate vorbi chiar de asezari mixte (Monteoru,Ramnicelu,Pietroasele). Spre N-E,in asezarile si cimitirele de la Vihvatinti,Usatovo,Maiaki,exista o ceramica identica sau foarte asemanatoare cu cea Cernavoda I tarzie,astfel incat aspectul “Tripolie Cernavoda II” ar trebui judecat,mai curand,prin prisma legaturilor dintre cultura Cernavoda I si Tripolie si triburile Jamna decat ca un fenomen “exploziv” din evolutia culturii Cucuteni-Tripolie. Spre vest ,sunt vizibile elemente de contact cu triburile Salcuta clasica,Bodrogkeresztur-Gornesti,Salcuta IV-Herculane-Cheile Turzii. Grupul cultural Suplevec-Bakarno Gumno din Bitolia si difuziune sceprelor din piatra la sud de Dunare si Muntii Balcani indica faptul ca aria de raspandire a triburilor Cernavoda I a fost mult mai intinsa. De origine nord-pontica ,triburile purtatoare ale culturii Cernavoda I au jucat un rol important in procesul de indo-europenizare a Europei de SE. Ele au asimilat ,in noile teritorii, numeroase elemente ale substratului gumelnitean evoluand in parallel cu Troia I-timpuriu si cu procesul de uniformizare culturala reprezentat de descoperirile de tip Salcuta IV-Herculane-Cheile Turzii-Hissar (in Metohia)-Telis III (NV Bulgariei)-Vaijska (Iugoslavia)-Hunyadihalom (SE Ungariei)-Laznany (SE Slovaciei). Acest ultim mentionat fenomen cultural cuprinde si un numar important de elemente nord-pontice asimilate  ,fie de caracter Cernavoda I ,fie din tinuturile Niprului inferior. Putin mai tarziu,teritoriile celor doua mari complexe culturale (Cernavoda I si Salcuta IV-Herculane-Cheile Turzii) intra in aria de raspandire a culturii Cernavoda III care,impreuna cu grupul inrudit Bolreasz,se intinde de la Marea Neagra pana in Moravia ,vestul Ungariei si Serbia,din sudul Poloniei pana la Muntii Balcani. Un inceput de transformare a culturii Cernavoda I intr-o noua cultura (Cernavoda III) este vizibil chiar in depunerea superioara a asezarii I de la Cernavoda. Daca se au in vedere elementele “usatoviene” prezente in aceleasi depuneri,ca si prezenta altora de aspect Foltesti I (usatoviene tarzii)n in asezarea Cernavoda III  de la Durankulak (NE Bulgaria) ,se obtine un reper cronologic pentru difuzarea  fenomenului Cernavoda III la Dunarea de Jos (in functie si de elementele  Troia I-tarzii) pe la jumatatea mileniului 3 iHr. Ca este vorba de un proces de difuziune culturala de la sud la nord ducand cu sine si evidente elemente Troia I,nu poate fi pus la indoiala. Uniformitatea ,deseori identitatea descoperirilor ,pe mari spatii geografice ,faptul ca asezarile Cernavoda III  nu le succed stratigrafic pe cele Cernavoda I ,duc la concluzia unei mai mari mobilitati  a unora dintre comunitatile Cernavoda III. Spre deosebire de Cernavoda III ,care se orienteaza spre vest si sud,cultura Cernavoda II isi gaseste explicatia in principalele sale componente spre nord:prin Moldova pana in Podolia si Volinia. Descoperiri ale noii culturii se gasesc in Dobrogea ,sudul Moldovei,estul Munteniei si NE Bulgariei . Rezulta deci o inlocuire si o dislocare spre vest a comunitatilor Cernavoda III care stapaneau anterior aceste teritorii. Descoperiile de tip Cernavoda II au bune corespondente in Foltesti II . Acestea din urma imbina atat elemente Foltesti timpurii,cat si Horodistea tarzii sau ale culturii amforelor sferice. In complexe ale bronzului timpuriu de tip Ezero,Ezerovo si Glina este vizibila o componenta de tip Cernavoda II. Deci rolul purtatorilor acestei culturi in procesul de constituire a noilor gupuri etno-culturale din perioada timpurie a epocii bronzului trebuie analizat cu toata atentia.



Enciclopedia Arheologiei si Istoriei Vechi a Romaniei,vol.A-C,pag.291-292;Ed.Enciclopedica,coordinator stiintific Constantin Preda

     




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu